بررسی و مشاهده رفتار همراهان (ملازمان) ملکه

 
 

روز پنجشنبه مایک و من سعی کردیم رفتار همراهان ملکه را مشاهده کنیم. باید بدانید که رفتار همراهان ملکه چیست؟ رفتار همراهان ، کنش زنبورهای کارگر نسبت به ملکه است که شامل آنتن دهی، نظافت و تروفالاکسی به ملکه می شود. گمان می رود ماده ای که توسط غدد فک پایین ملکه تولید می شود، محرک این رفتار همراه باشد.

آنتن دهی یعنی حرکت آنتن و ضربه زدن به ملکه است که توسط زنبورها در حضور یک ملکه نمایش داده می شود. نظافت شامل تمیز کردن و مدیریت ظاهر ملکه توسط زنبورهای کارگر است. تروفالاکسی انتقال غذا یا ارتباط با ملکه است.

برای مشاهده رفتار همراهان، از پروتکلی پیروی کردیم که توسط دکتر یوسف ا. احمد از دانشگاه پرتوریا، آفریقای جنوبی مطابقت داشت. اولین قدم در این پروتکل این است که ملکه را در هر 20 کندو پیدا کنید و توجه داشته باشید که چند زنبور در اطراف ملکه هستند. مرحله دوم این است که به مدت 30 ثانیه رفتارهای گروهی که در بالا توضیح داده شد را مشاهده کنید.

بقیه موارد این پروتکل به شرح زیر است:
•  آنتن دهی با ملکه (بله/خیر) اگر بله - چند زنبور است؟
•  نظافت ملکه (بله/خیر) اگر بله - چند زنبور عسل؟
•  تروفالاکسی با ملکه (بله/خیر) اگر بله-چند زنبور؟

؛؛ دو ویدیو در زیر برای شما قرار داده شده تا بتوانید توانایی خود را در مشاهده رفتارهای همراهان امتحان کنید. هنگامی که زنبورها به سرعت در حال حرکت هستند برای مشاهده ، از مکث ویدیو کمک بگیرید.

رفتارهای همراهان ، ویدیوی اول
رفتارهای همراهان ، ویدیوی دوم

نویسنده : Rob Snyder